info@kuranta.se   |   08-553 808 20  |   Facebook

Vad är kalorier och ska du räkna dem?

Rubriker om att räkna kalorier (och att inte räkna) duggar tätt på nätet och i hälsotidningar. Men vad är en kalori och ska du räkna dem för att gå upp eller ner i vikt? I sin enklaste form handlar viktförändring om balansen mellan hur mycket du äter och hur mycket du förbränner. Så att räkna kalorier är en bra start ett hälsosammare liv. Men hälsa är mer än kalorier på tallriken och kilon på vågen.

Men vad är kalorier egentligen?

Definitionen av en kalori är den energi som krävs för att värma ett gram vatten från 14,5 till 15,5 grader Celsius vid havsnivå. Det är en väldigt liten energimängd. Därför räknas kalorier i tusental, det vill säga kilokalori. Så när vi i denna text pratar om kalorier menar vi kilokalorier.

Ditt mål bestämmer energimängden

Hur många kalorier du behöver räkna till beror på målet med din livsstilsomställning. Hur aktiv är du och vad vill du uppnå? Kanske vill du gå upp i vikt, bibehålla din vikt eller minska vikten. Livsmedelsverkets har en tabell över rekommenderade intag av kalorier utifrån behov och aktivitetsnivå so kan hjälpa dig sätta upp ditt kalorimål.

Förstå din kost genom att räkna kalorier

En matdagbok är ett bra sätt att förstå hur du äter. Bara genom att skriva ner allt du äter får du en överblick och du glömmer inte bort att du åt en kaka till kaffet, eller att du hoppade över lunchen. Sedan kan du använda en kaloriräknare på nätet för att räkna ut hur mycket kalorier du äter.

En analysvåg berättar hur mycket energi du behöver

Det finns tabeller på nätet som räknar upp hur många kalorier en genomsnittsperson bör äta. Men en analysvåg kan beräkna ditt personliga kaloribehov, ofta kallat vilade ämnesomsättning. Vilande ämnesomsättning är en beräkning av hur mycket energi din kropp behöver för att fungera. Alltså ett minimivärde.

Din vikt är inte lika med din hälsa

När du ställer dig på vågen tar du ett stort steg mot bättre hälsa men din vikt är inte hela sanningen. Att väga sig är en bra startpunkt, men… Din kropp är mer än bara din vikt. Hur din kropp är sammansatt är en viktig del av din hälsa. En analysvåg kan ge dig en mer detaljerad bild över hur din kropp är sammansatt av bland annat fett, muskler och visceralt fett.

Vågen visar inte allt

När du börjar träna ökar din muskelmassa och den väger mer än fett. Vilket kan få en viktnedgång att stanna upp trots en minskad fettmängd. En analysvåg eller ett måttband runt magen kan då visa förändringen när vikten står stilla.

Fungerar snabba dieter med fagra löften?

Det korta svaret: nej. Det finns fler dieter än det finns hälsobloggar som lovar snabba resultat tack vare någon unik metod. Det kan vara allt från grapefrukt-diet till att ta ett isbad. Men det enda som fungerar är att bränna mer energi än du äter, om ditt mål är att gå ned i vikt. Löftet om att det ska gå snabbt klingar också lite falskt. Viktnedgång måste gå långsamt för att hålla, annars kommer kroppen återhämta det den förlorat. Att förändra sin livsstil tar tid. Så även om en diet räknar kalorier så finns det mer att tänka på.

Börja räkna kalorier idag

När är bästa tiden att starta en ny hälsosam livsstil? Den är idag. Inte på måndag, eller den första januari. Men börja med små och hållbara val i vardagen. Som exempel: ät popcorn i stället för chips till fredagsfilmen.

100 gram Sourcream & onion-chips inneh√•ller 505 kilokalorier medan 100 gram popcorn inneh√•ller 400 kilokalorier. √Ąven h√§r det viktigt att se p√• mer √§n bara en sak. En normal chipsp√•se v√§ger 275 gram och en popcornp√•se 65 gram. S√• en p√•se chips √§r 1¬†388 kilokalorier medan en p√•se popcorn √§r 260 kilokalorier.

Genom att g√∂ra sm√• f√∂r√§ndringar och l√•ta dem bli rutin innan du g√∂r n√§sta lilla f√∂r√§ndring s√• blir det h√•llbart. Det blir en ny livsstil. Ingen orkar √§ndra p√• allt p√• en g√•ng ‚Äď det √§r d√∂mt att misslyckas. Livsstilsf√∂r√§ndringar m√•ste f√• ta tid.

Skaffa en analysvåg

Data kan inspirera. Med en analysvåg ser du hur vikten och fördelningen mellan fett och muskelmassa förändras. Hälsodata som kan hålla motivationen uppe när viktkurvan planar ut. En avancerad analysvåg för över din data till din telefon och presenterar resultatet i överskådliga grafer. Att skriva en matdagbok, räkna kalorier och en analysvåg är bra verktyg när du vill ta kontroll över din hälsa.

 

Läs mer om våra smarta analysvågar här.


Källor: mayoclinic.org | 1177.se | livsmedelsverket.se | wikipedia.org